Fasciatherapie is een krachtig, methodisch concept om bindweefsel (fascia)problematiek binnen het houdings- en bewegingsapparaat te diagnosticeren en te behandelen. Deze behandeling bestaat uit een combinatie van een specifiek onderzoek, manuele en instrument-assisted technieken, integratie van herwonnen mobiliteit en functionele training. Onze fysiotherapeuten informeren u graag over deze behandelmethode.

Wat is fascia?

Fascia wordt gedefinieerd als al het bindweefsel in het menselijk lichaam. Fascia is overal terug te vinden, om elke spiervezel, elk ligament en elk orgaan. Het belang van fascia is lang over het hoofd gezien, maar daar is verandering in aan het komen.

De architectuur van fascia

Voor het uitleggen van de structuur van fascia wordt vaak het Engelse begrip "tensegrity" genoemd. Tensegrity is een term die wordt gebruikt voor een bouwkundige constructie die gebaseerd is op een evenwicht tussen trek- en drukbelastingen. De trekkrachten worden opgevangen door spieren, pezen en banden. De drukkrachten worden opgevangen door bot. Door deze architectuur in het menselijk lichaam zijn de structuren sterk en stabiel. Het hele lichaam vangt de belasting op en verdeelt het.

Gezond fascia is als een spons

Gezond fascia bestaat voor het grootste deel uit water. Het kan worden vergeleken met een spons die nat is, je kan er in knijpen en wringen, maar het is flexibel en komt daardoor altijd in zijn oorspronkelijke vorm terug. Een uitgedroogde spons is hard en broos en kun je daarom gemakkelijk breken. Zo werkt het ook met fascia. Fascia moet voldoende water bevatten om in staat te zijn de dagelijkse belasting te verdragen. Als er niet voldoende water in de fascia is, dan is de kans op blessures of overbelasting groter.

Het fasciale netwerk is met elkaar verbonden

In het dagelijks leven maak je zelden of nooit een beweging met maar 1 spier, het zijn altijd meerdere structuren die voor een functionele beweging zorgen. Fascia bekleedt het hele lichaam als een soort bodysuit waarin de spieren en botten in hangen. Daarom kun je zelden spreken van een individuele spier die niet goed functioneert, maar moet je denken aan spierketens die met elkaar verbonden zijn door fascia.

Disfunctioneren van 1 spier resulteert in een belemmering in de hele keten. Gezond fascia is belangrijk voor het lichaam. Niet goed werkend fascia (verkleven van lagen fascia) geeft je een stijf gevoel op de desbetreffende plek. Maar omdat het fasciale netwerk door het hele lichaam zit ontketent dit een domino-effect. Met andere structuren probeert je lichaam te compenseren en daardoor wordt de kans op blessures op andere plekken ook weer groter. Iedereen die ooit geblesseerd is geweest herkent het wel: na een blessure opeen plek krijg je pijntjes of blessures op andere plekken. Daarom is het belangrijk je fascia gezond te houden.

Fascia is een van de best communicerende systemen in het lichaam

In fascia zitten heel veel sensorische (gevoels-)zenuwen. Er zitten zelfs 10x zo veel sensorische zenuwvezels in fascia als in spieren. Hierdoor wordt er veel informatie naar de hersenen gestuurd over hoe de beweging in de ruimte van een bepaald gewricht plaats vindt (ook wel proprioceptie genoemd). In het dagelijks leven of op het sportveld is het belangrijk dat je lichaam kan anticiperen op onverwachte bewegingen. Hiervoor is een goede proprioceptie nodig.

Hoe hou je fascia gezond?

   Veel water drinken
   Gevarieerd bewegen
   Oefeningen met Foam Roll

Eenzijdige beweging zoals lang achter de computer zitten, zorgt voor een constante belasting op je lichaam. Op den duur gaat het lichaam zich daar aan aanpassen, wat kan leiden tot fysieke klachten (bijvoorbeeld lage rugklachten, nekklachten). Ook zorgt zo'n constante, eenzijdige belasting voor uitdroging van de fascia. Gevarieerd bewegen zorgt voor hydratie (water) van de fascia en zorgt er ook voor dat je lichaam bestand is tegen belasting van sportactiviteiten en activiteiten in het dagelijks leven.

Door met je lichaam over een foam roll te rollen ontstaat er druk op spieren en fascia. Hierdoor houd je je fascia soepel, wordt het beter gehydrateerd en zullen verklevingen verdwijnen. Dit alles heeft een positief effect op de mobiliteit en zal leiden tot een effici├źnter bewegingspatroon. Dit zorgt voor preventie van blessures en meer comfort.

Bel me terug



Contact gegevens

0252-525000
De Kwekerij 1
2182 AG Hillegom

Openingstijden

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag

08:00 - 19:00
08:00 - 19:00
09:00 - 19:00
08:00 - 19:00
08:30 - 16:00

Beoordeling

Fysio Hillegom scoort gemiddeld 4.8 sterren uit 8 beoordelingen